گفتگو با فلور نظری ونقدی دیگر بر مرد 2 هزارچهره

نقدی بر سریال «مرد دوهزارچهره»*
کیوان کثیریان: شیوه این مجموعه تکراری بود اما نکات جذابی هم داشت

یک منتقد گفت: در سریال «مرد دوهزار چهره» سردرگمی وجود داشت و انسجام کلی در متن‌ها دیده نمی‌شد.

 

کیوان کثیریان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: گویی نویسندگان مجموعه «مرد دوهزار چهره» جداگانه متن‌هایی را نوشته بودند. آنانی که درباره ی موضوع متن خود آگاهی کافی داشتند، اثر خوبی را نوشته بودند و حاصل کار برخی دیگر از آنان برعکس بود.

 

او با بیان این‌که من نتوانستم بین موقعیت‌های «مرد دو هزار چهره» ارتباط برقرار کنم، گفت: مدیری قصد داشت، کاستی‌های مرسوم جامعه در صنف‌های مختلف را نشان دهد و با محور قراردادن صنوف، نقد اجتماعی کند.در این جهت بخش فوتبال، قابل قبول بود، ولی بخش‌های دیگر چنین نبود. به عنوان مثال چرا خلبانی انتخاب شد و راننده اتوبوس در نظر گرفته نشد؟

 

این منتقد اضافه کرد: در بخش فوتبال بسیاری از روابط ناسالم و فسادی که گاهی در حاشیه فوتبال ما وجود دارد، خیلی روشن به تصویر کشیده شد و به علت جزیی نگری و ایجاد لحظات خنده‌آور بهتر از سایر موقعیت‌ها بود این در حالیست که به بخش خلبانی موشکافانه پرداخته نشده بود. اما بخش بازیگری قابل قبول‌تر بود.

 

کثیریان ادامه داد: مدیری در بخشی نیز با خود شوخی کرده بود که به هرحال جذابیت‌هایی داشت. اما بخش فالگیری اصلا موضوعیت نداشت، چون عده‌ای که با این موضوع درگیر هستند کم نیستند، ولی خیلی هم زیاد نیستند. در این بخش به فالگیری نقد جدی نشد و فقط مجموعه‌ای از موقعیت‌ها را به تصویر کشید که به علت فانتزی بالای محمدرضا هدایتی از بین رفت.در واقع این بخش جذابیت‌های کمدی هم نداشت.

 

او در ادامه با بیان این‌که پیش از ساخت «مرد دو هزار چهره» یکی از شاخصه‌های مدیری، اجتناب از دنباله‌سازی بود، اظهار کرد: او سوژه را «قرقره» نمی‌کرد اما متأسفانه این بار او چنین کرد. البته علت اینکه آفریننده یک اثر بار دیگر به آن می‌پردازد یا از استنباط او نسبت به پرمخاطب شدن دوباره‌ی یک اثر ناشی می‌شود یا او فکر جدیدی ندارد. از منظر هریک از این دو مورد، مدیری فردی نبود که در این ورطه بیفتد. البته شاید او احساس کرد که در «مرد دو هزار چهره» حرف جدیدی برای گفتن وجود دارد. به هرحال شیوه این مجموعه تکراری بود اما نکات جذابی هم داشت.

 

این منتقد درباره‌ی بازی مدیری در نقش اصلی سریال‌های خود گفت: با بازی نکردن او موافق نیستم چون محوریت سریال‌های او بر پایه‌ی شخصیتی است که مدیری خلق می‌کند نه نویسندگان. درواقع ساخته‌های این کارگردان به طور مشخص با حضور او معنی پیدا می‌کند چون بسیاری از موقعیت‌ها با توجه به فیزیک و استعدادهای او نوشته و باعث جذب مخاطب می‌شود.

 

او افزود: مدیری تکیه‌ کلام‌ها ،حالت‌های چهره و بازی ویژه‌یی را انتخاب می‌کند. اگر او را از کارهایش حذف کنیم هیچ‌چیزی باقی نماند. مدیری مانند کمدین‌هایی مانند چاپلین که خودشان محور هستند، شخصیت اصلی است. در واقع محور بودن کمدین‌ها، الگوی سینمای کمدی کلاسیک است.

 

کثیریان در پایان درباره بازیگران دیگر «مرددوهزار چهره» گفت: اغلب بازیگران عملکرد خوبی داشتند. برخی از آنان بازیگران مورد علاقه‌ی مدیری هستند که در کارهای مختلف او جا می‌گیرند. به عنوان نمونه از قابلیت‌ محمدرضا هدایتی به خوبی استفاده نشد. بازیگرانی نیز مانند علی کاظمی و سحر جعفری جوزانی« بودند که فقط باشند» اما یوسف صیادی و برزو ارجمند بازی خوبی ارایه کردند.

 

فلور نظری: به کارهای طنز علاقه‌ی خاصی دارم
اعتماد بین بازیگر و کارگردان مشکلات سریال‌های مناسبتی را کم‌رنگ می‌کند

 

فلور نظری معتقد است کامل نبودن فیلمنامه در سریال‌های تلویزیونی لطمه‌های بسیاری به کیفیت کار وارد می‌کند اما گاه اعتمادی که بین بازیگر و کارگردان وجود دارد، این مشکل را تا حدودی کم‌رنگ می‌کند.

 

این بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، درباره مشکلاتی که کامل نبودن فیلمنامه بر بازیگران تحمیل می‌کند، در این ارتباط به لزوم تعامل کارگردان و بازیگر اشاره کرد و گفت: اعتماد بازیگر به کارگردان خیلی خوب است؛ چراکه وقتی بازیگر به کارگردانش اعتماد دارد، قرارداد می‌بندد و کار را شروع می‌کند و کارگردان هم موقعیتی را فراهم می‌کند که بازیگر احساس اجحاف نکند.

 

وی یادآور شد: من یک سینمایی با آقای جواد کاسه‌ساز کار کردم که چندبار هم به خودشان گفتم وقتی کار به اتمام رسید و نمایش داده شد، دیدم آن چیزی نیست که من خوانده و به خاطر آن قرارداد بسته بودم و خیلی سکانس‌ها حذف شد. به ایشان گفتم اگر از همان روز اول به من گفته بودید، محال بود این کار را بپذیرم، چراکه برای موقعیتم خوب نیست. گاه چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد و باعث می‌شود که کمی سخت‌گیرتر شوم. اما وقتی به کارگردانم اعتماد دارم و می‌دانم او موقعیتی برای من پیش نمی‌آورد که احساس پشیمانی کنم، به هم اعتماد می‌کنیم و کار را شروع می‌کنیم.

 

فلور نظری درباره تفاوت‌هایی که بین بازی در کارهای کمدی و جدی قائل است، گفت: این تفاوت‌ها حتما وجود دارد؛ اما در مجموع به کارهای طنز علاقه‌ خاصی دارم؛ چراکه مردم خیلی این نوع کارها را دوست دارند و به دلیل لحظات خوشی که برایشان ایجاد می‌شود خیلی راغب هستند به تماشای این کارها بنشینند؛ اما این‌گونه نیست که برای خودم محدودیتی بگذارم. نقشی را که بپسندم حتما قرارداد می‌بندم حال این نقش می‌تواند در یک کار طنز باشد یا جدی.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون که نوروز امسال در سریال «مرد دو هزار چهره» بازی کرد، گفت که بعد از همکاری با رضا عطاران و جواد رضویان، همواره دوست داشته که با مهران مدیری هم کار کند.

او در پاسخ به پرسشی درباره بازی در سریال مهران مدیری گفت: کار با آقای مدیری خیلی خوب است؛ چراکه ایشان به خوبی می‌داند چه کار می‌کند.

 

نظری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، درباره همکاری با مهران مدیری همچنین خاطرنشان کرد: از آنجا آقای مدیری خود بازیگر و کارگردان است، موقعیت‌های خوبی را برای بازیگر فراهم می‌کند. ضمن این‌که درست است این کار برای عید امسال بود، اما من ندیدم استرس و فشار زیادی به بازیگر وارد شود. البته متن‌ها به ما کمی دیر می‌رسید اما ما فرصت داشتیم که متن‌ها را بخوانیم، تمرین کنیم و ضبط کنیم.

 

وی ادامه داد: صمیمی که بین اعضای گروه «مرد دو هزار چهره» بود، باعث شد که ما فشار تولید یک سریال مناسبتی را کم‌تر حس کنیم؛ این سریال واقعا پشت صحنه خیلی خوب داشت و کل گروه به خاطر خود آقای مدیری و گروهی که با ایشان کار می‌کنند، با هم یک وابستگی و همبستگی داشتند که خیلی راحت می‌توانستیم کار را پیش ببریم.

 

نظری در پایان در پاسخ به پرسشی درباره کارهایی که به تازگی در آنها حضور داشته‌است، گفت: پیش از بازی در «مرد دو هزار چهره» بازی در یک فیلم سینمایی به کارگردانی آقای صلح میرزایی را به اتمام رساندم؛ در یک فیلم به نام «زندگی شیرین» که فضای شادی دارد هم بازی کردم و با رضا شفیعی جم، جواد رضویان و علی صادقی هم‌بازی بودم. در «بیداری» به کارگردانی فرزاد موتمن و «شب عروسی» ساخته رضا قهرمانی هم بازی کرده‌ام که منتظرم این‌ فیلم‌ها به ترتیب اکران شوند. در چند تله‌فیلم هم بازی کرده‌ام که آخرین آنها «سرشاخ» محمود معظمی بود که نوروز پخش شد

 

منبع مطالب : خبرگزاری ایسنا

   + نازنین - ۸:٠٠ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸