گفت و گو با یوسف صیادی بازیگر مرد 2هزارچهره

گفت‌وگو با یوسف صیادی:
ساخت سریال‌های طنز به آزادی فکر و رهایی بیشتر نیاز دارد
پیشنهاد بازی در سریال «مرد دو هزار چهره» را سریع پذیرفتم

یوسف صیادی معتقد است: ساخت فیلم‌ها و سریال‌های طنز به آزادی فکر و رهایی بیشتر نیاز دارد تا این آزادی فکر به مخاطب هم منتقل شده و پیام را بهتر درک کند.

 

***

این بازیگر که در نوروز امسال در یکی از اپیزودهای سریال «مرد دو هزار چهره» بار دیگر در کنار مهران مدیری بازی کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره‌ی روندی که سریال‌های طنز طی این سال‌ها طی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این روند رو به رشد بوده ‌است؛ در حال حاضر موقعیت‌های بهتری در اختیار بچه‌هایی که کار طنز می‌کنند نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد و این مساله به پیشرفت طنز در کشور کمک کرده‌است؛ البته هنوز هم محدودیت‌هایی در تولید کارهای طنز داریم اما اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم خیلی وضعیت بهتر شده‌است.

صیادی در پاسخ به این پرسش که محدودیت‌هایی که در گذشته در کارهای طنز با آن مواجه بوده‌اند بیشتر به لحاظ مالی، زمانی و یا محتوایی بوده‌است؟ تصریح کرد: محدودیت‌های ما بیشتر محتوایی بود؛ البته اگر بخواهیم دقیق حساب کنیم محدودیت‌های دیگر هم در بخش‌های مختلف کار وجود داشت، ولی محدودیت‌های موضوعی و محتوایی بیشتر به چشم می‌آمد.

 

***

یوسف صیادی هم چنین به این پرسش که آیا اعتقاد دارد نویسندگان و کارگردانان طنز نسبت به گذشته آزادی عمل بیشتری دارند؟ پاسخ مثبت داد و افزود: صد‌درصد این‌طور است؛ من یادم است درسال‌های 72 -73 که می‌خواستیم کار طنز بکنیم، اصلا شرایط و شکل و شیوه‌اش مثل الان نبود. الان دستمان به لحاظ نوع پوشش، لباس، دیالوگ و غیره خیلی بازتر شده‌است. ولی آن موقع این‌طور نبود و با محدودیت‌های بیشتری مواجه بودیم؛ هرچه زمان می‌گذرد وضعیت بهتر می‌شود، امیدواریم روزی برسد که دیگر هیچ محدودیتی در کارهای طنز نداشته باشیم.

وی که در دهه‌ی 70 نیز با مهران مدیری همکاری داشته‌است، در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره نگاه سهل‌تری که در این دهه‌ از سوی تلویزیون و هنرمندان به تولید سریال‌های طنز وجود داشت، گفت: این مساله صحت دارد؛ در این زمینه‌ها صد‌درصد رشد داشته‌ایم. در حال حاضر جزء به جزء طراحی صحنه، لباس، گریم و غیره در سریال‌های طنز مهم است.

یوسف صیادی تاکید کرد: از فیلمبرداری گرفته تا نور، گریم، لباس و صحنه اگر خوب و حرفه‌یی طراحی شود، صد‌درصد به کیفیت کار کمک می‌کند. در اوایل اجزای سریال‌های طنز چندان جدی گرفته نمی‌شد، ولی خوشبختانه در حال حاضر می‌بینیم که این مساله جدی گرفته می‌شود و تاثیرش را هم مستقیم در تصویر می‌بینیم؛ در حال حاضر تلویزیون به این نتیجه رسیده‌است ‌که یک گریم و نورپردازی خوب و لباس متناسب با محتوا چقدر می‌تواند تاثیر‌گذار باشد و کار را بهتر جلوه دهد.

 

***

این بازیگر در پاسخ به پرسشی درباره همکاری مجدد با مهران مدیری؟ خاطرنشان کرد: به محض این‌که به من پیشنهاد بازی در سریال «مرد دو هزار چهره» داده شد پذیرفتم. خیلی راغب بودم و دوست داشتم بعد از مدت‌ها با آقای مدیری کار کنم. بنابراین با این‌که سر دو کار سینمایی بودم، به‌گونه‌ای هماهنگی کردم که بتوانم بیایم

منبع: خبرگزاری ایسنا

نقد «مرد دو هزار چهره»/2
صدیقی: ویژگی «مرد دوهزار چهره» وجه سرگرم‌کنندگی آن بود

خبرگزاری فارس: «فریدون صدیقی» گفت: تنها نقطه قوت سریال «مرد دوهزارچهره»، وجه سرگرم کنندگی آن است.


این منتقد و کارشناس رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، اظهار داشت: در این سریال هیچ شهود تازه‌ای، نسبت به مجموعه قبلی‌اش، «مرد دو هزار چهره» اتفاق نمی‌افتد.
صدیقی به مضامین این سریال اشاره کرد و گفت: تنها تفاوت این سریال، توجه آن به مضامین تازه‌ای مثل نقد عملکرد برخی روزنامه‌نگاران و روزنامه‌های ورزشی است و جز آن قسمت‌های دیگر حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند.
وی به عدم جذابیت دراین سریال اشاره کرد و افزود: «مرد دوهزار چهره» جذابیت‌های بصری، مضمونی و ساختاری مجموعه «مرد هزار چهره» را ندارد و نتوانسته موفقیت‌های آن را تکرار کند.
وی گفت: سریال «مرد دوهزارچهره»، تکرار ناقص «مرد هزار چهره» است

منبع خبرگزاری فارس

   + نازنین - ٦:٠۸ ‎ب.ظ ; جمعه ۱٤ فروردین ۱۳۸۸